„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
Dzieci tuż po narodzinach stają się badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, nabywając w ten sposób różne doświadczenia . Poznawanie jest dla nich rzeczą naturalną. Wynika z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Najczęściej przejawia się w zadawaniu przez dziecko pytań. Aby jednak miało to znaczący wpływ na jego rozwój, aktywność poznawczą dzieci należy stymulować i ukierunkowywać. Można to robić za pośrednictwem zabawy. Dziecko ma wtedy okazję do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące je pytania, a także realizować czynności badawcze pojawiające się w momencie, gdy styka się z nowymi bodźcami czy sytuacjami. Każda tego typu zabawa niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co znacząco wspiera proces uczenia się. Nie ulega bowiem wątpliwościom, że lepiej zapamiętujemy to, co nam się miło kojarzy. Działalność badawcza wywiera korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, ale przede wszystkim na sferę aktywności twórczej.
W naszej grupie, w ramach współpracy z rodzicami, eksperymenty przeprowadzają chętni rodzice. Ostatnio odwiedzili nas rodzice Kuby i pokazali jak zrobić „tornado w butelce”, „wulkan”, „tęczę na mleku”, Dzieci również mogły obserwować jak zachowują się pocierane wełną balony. Najwięcej radości sprawił balon trzymający szklanki.Dziękujemy rodzicom Kuby za niezapomniane wrażenia :).